قانون کپی رایت در ایران، رویایی زیبا از نوع تخیلی و دور از دسترس

جادی عزیز به مناسبت هفته کپی رایت دعوت کردند که  در  بازی وبلاگی مشارکت کنیم و دیدگاه های خودمون رو در مورد  قانون کپی رایت , مسائل پیرامون این قانون در ایران بیان کنیم.

آنچه که مشخص هست اکثر نسل جوان حال حاضر در ایران  با قانون کپی رایت آشنایی نسبی دارند و قبول دارند که قانون بسیار مفیدی هست و چه سودهایی مفیدی برای جامعه ای که آن را رعایت میکند در بر می اورد.

به نظر من قانون کپی رایت در ایران، رویایی زیبا از نوع تخیلی و  دور از دسترس هست. به این دلیل که متاسفانه جامعه حال حاضر ایران مبتلا به یک سری آفت هست. که با وجود این آفات ما هرگز نمی توانیم به قانون کپی رایت در ایران دست پیدا کنیم. حالا این آفت ها چی هستند:

۱- مسئولیت پذیر نیستیم:

حس مسئولیت پذیری در جامعه کمرنگ شده. و فراموش کردیم که علاوه بر خودمون نسبت به بقیه و خیلی چیزهای دیگه هم مسئولیتی بر عهده داریم. و نباید به راحتی از کنارش بگذریم.

اگر کسی اشغال تو پارک یا مکان عمومی میریزه ، وظیفه داریم یاد آوری کنیم این کار اشتباه هست.

اگر کسی مطلبی، تمپلیتی رو کپی زده این وظیفه ماست که به صاحب اثر اطلاع بدیم.

اگر کسی از مالیات داره فرار میکنه، وظیفه ماست گزارش بدیم.

۲- استثنا برای خودمان فراوان قائل می شیم:

همیشه یک دلیل برای استثنا قائل شدن و گول زدن خودمون برای انجام کار اشتباه تو دست و بالمون داریم. بهترین مثال همین عادت زشتی که تا پلیس نیست چراغ قرمز رو رد می کنیم .

۳- شعار زیاد میدیم، اما در عمل خبری ازش نیست. وعده زیاد میدیم، اما خودمون رو متعهد به وعده هامون نمی کنیم:

همه میگن جنس چینی کیفیت نداره ، باید تحریم کنیم و از خریدن این اجناس خودداری کنیم. بعد دست بابا می بینیم گوشی چینی ۵ سیم کارته طرح آیفون هست!!!

پرداخت مالیات یک امر واجب و شرعی هست. اما هرجور شده از دادن مالیات فرار می کنیم.

۴- تنبل شده ایم و دنبال هلو برو تو گلو می گردیم.

واقعیت اینه که از رو تنبلی برای به دست آوردن آنچه نیاز داریم یا دوست داریم در اختیار داشته باشیم دست به انجام هر کاری می زنیم و حتی کارهایی رو انجام می دهیم  معتقدم و قبول داریم گناه و اشتباه است ولی از تبصره‌هایی (استثناها) استفاده می کینم و برای خودمون دلیل موجه پیدا می کنیم.

۵- دست رو دست میزاریم و انتظار داریم یکی پیدا بشه یک حرکتی بزنه :

همه دوست داریم فیلترینگ فلان سایت برداشته بشه( دلیل فیلترشدنش هم درخواست مردمی بوده). خداییش  تا الان شده بریم تو سایت فیلترینگ در خواست مردمی بدیم که فیلترینگ اون سایت برداشته بشه؟؟ یا نشستیم یکی پیدا بشه بره یک کاری بکنه؟!!

بزارید مثال واقعی بزنم : چند رو پیش یکی از همسایه ها اومد در خونه ما و گفت آب شما هم داخلش  گچ و جرم هست؟ من گفتم والا ما از فیلتر آب برای آب آشامیدنی استفاده می کنیم، متوجه چیزی نشدیم. پرسجو کردیم دیدم بله ۲۰ روزه اوضاع اینشکلیه.زنگ زدیم اداره آب گفت هیچ گزارشی نرسیده. پی گیری کردن دیدن شاه لوله آب منطقه ما در جایی شکسته و از اون نقطه گچ یا آهک وارد لوله ها می شده. جالبه؟ ۲۰ روز یک منطقه بالای ۱۰۰۰ نفری پیدا نشده این مشکل رو گزارش بدن و خیلی ها گویا رفتن آب مدنی خریدن.

۶- وظیفه همه هست که رعایت کنند، اما برای من!!!! کی همچین حرفی زده:

همه اسپم و ایمیل های تبلیغاتی  رو بد میدونیم. اما زمانی که می خواهیم سایت جدیدمون رو معرفی کنیم اسپم :x.

همه از ارسال دعوتنامه های بی جا و تکراری تو فیس بوک  مخالفیم. اما من چون یک صفحه جدید در مورد کفش پای چپ استیو ساختم باید همه وب مستر ها رو به این صفحه دعوت کنم.

باور بفرمائید منشع تمامی  مشکلات ما در ایران که با آن سرکله و میزنیم اگر خوب به آن نگاه کنیم می بینیم  ریشه  مشکل حداقل یه یکی از این افت ها ختم میشود . جالب تر از همه این هست که پایه و اساس این آفت ها  در یک کلمه نهفته است  “بی احترامی” .

برای اینکه درک مناسبی از بی احترامی داشته باشیم. بهتره اول فعل احترام گذاشتن رو تعریف کنیم. من بهترین جمله ای که پیدا کردم  فرموده حضرت محمد هست :

«آنچه را که دوست داری دیگر مردمان نسبت به تو روا دارند، تو نیز همان را نسبت به آنان روا دار. و آنچه را که ناپسند می‌داری دیگر مردمان نسبت به تو انجام دهند، تو نیز آن را در حقّ آنان انجام مده”

عمل احترام گذاشتن یک اصل اخلاقی هست که به  قاعده طلایی(Golden Rule) شناخته میشه و خارج شدن از این اصل همان بی احترامی هست.

قانون کپی رایت هم بر همین اصل اخلاقی پایه گذاری شده و فقط به آن ظاهر حقوقی دادن تا بتوان بر اساس آن از حق و حقوق در مراجع قضایی دفاع کرد.

ای کسانی که ایمان آورده اید و به  دنیای آخرت اعتقاد دارید. همانا بدانید نقض قانون کپی رایت هیچ تفاوتی با دزدی کردن و توهین و تجاوز به مال دیگران و پایمال کردن حق و حقوق دیگران ندارد  و جز گناهان کبیره محسوب می شود و تبصره بردار هم نیست.همانا خداوند شما را به راه راست هدایت کند.امین

در پست بعدی در مورد سودها و زیان کپی رایت به روایت خودم و تجربه هایی که داشتم صحبت می کنم. پس ادامه دارد.

2 دیدگاه در “قانون کپی رایت در ایران، رویایی زیبا از نوع تخیلی و دور از دسترس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.